انا غارة

 علشان ما تضايقوش على كام ساعة ظلام

انا من سنوات كتيرة جاءت لي حساسية من الضوء و اتمنعت من الشمس تماما
و كنت لازم ابقى في الظلام حتى الصبح لازم الشيش و الستائر
كان أي ضوء ممكن يتسبب لي في حروق في وجهي و صداع نصفي و قيء مستمر
قعدت كدة شهور
ما اقدرش أخرج برة البيت حتى بالليل
و كنت مسمية نفسي
غارة
اول ما اقرب اقول لهم
طفوا النووور طفوا النووور غارة غارة
كان ضوء شاشة الكمبيوتر يعمل لي حروق
اخذتها بروح حلوة و لا اتضايقت و لا زعلت
اعتبرتها فترة أتخلص فيها من ادمان الكمبيوتر و الجلوس أمامه ساعات
. ووقف معايا احلى ناس و كانوا بيقعدوا معايا في الضلمة نحكي و نهزر و نضحك ربنا ما يحرمني منهم
بعد الفترة دي رجعت بالتدريج للحياة العادية و بعد تلك الفترة بسنوات طويلة فوق العشرين سنة و زيادة باخرج في الشمس عادي جدا و حياتي جميلة
الحاجة الحلوة أن اخويا راح الحج باسمي وقتها لأني ما اقدرش احج لما فيه من مجهود و عدوى و أشعة شمس شديدة
يعني و انا في بيتنا قافلة النور كنت باحج
ده لإن ربنا بيحبني و قال لي حتروحي تحجي في نفس السنة اللي ما تقدريش تفتحي شباك
ما تقلقوش من اي حاجة لأنها بتعدي
انا باقول للناس أن ثلاث ساعات في اليوم نعتبرها تصفية ذهن و راحة ونحمد الله اننا نقدر نمشي في النور بعد كدة

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

علامة الاذن التيسير

يجب التمهيد لوجود برص في البيت

الانسان تاريخ