المدرسة

ذكريات 82

النوم عزيز علي
بالاقيه بصعوبه وباتخلى عنه بصعوبة اكتر
يعني اول ما الليل يجي تلاقيني شايله هم
اصل انا من الشطار
يعني في المدرسة شاطرة
في الرياضة شاطرة
في الموسيقي شاطرة
في الخيال شاطرة
انما في النوم خايبة خايبة خايبة
ازاي بقي
ما بعرفش
باغمض عيني و اعد الخرفان و المعيز والفيله و الدباديب
اسبح و استغفر واكبر
اقرا سورة البقرة و اسمع الشيوخ
المهم النوم ما يجيش وفي النهاية الصبح يطلع وانا حاسة ان انا لسة فاضلي بتاع عشر ساعات مكسورين عليا علشان اعرف انام
والا المدرسة
لازم اصحى بدري والبس وامشي و اروح وانا الصراحة الصبح بدري ده بالنسبة لي كانه شتيمة كلمة ما تصحش
انا بقى في المدرسة على قد ما كنت شاطرة على قد ما كنت باقوم بالعافية
احب واموت اسمع للمدرس وهو بيشرح علشان افهم و اللي افهمة ما اذاكروش
احل عليه على طول
علشان كدة اليوم اللي كنت باغيب فيه كان بالنسبة لي نكد
لازم اقرا الدرس الاول قبل ما احل الواجب
حصلت قفلة كبيرة بين الصحيان و المدرسة
ماما كانت بتتعب علشان تصحيني كل يوم
يا ستي قومي
يا ستي يرضيكي
في الاخر اصحى اخر واحدة و البس وانا بافتح عيني بالعافية
وفي يوم مامتي قررت انها مش حتوجع قلبها
ليه تقعد تصحيني ، انا حرة لو ما قمتش مفيش مدرسة
لو حد غيري كان زغرط
تاني يوم كله صحى وكله راح وانا نايمة مستنية مامتي تقولي بخ مفيش
رحت قمت كانت الساعة بتاع 11 الظهر
مشيت كدة لغاية حجرة القعاد و قلت لماما صباح الخير
هم فين اخواتي
قالت لي انت لسة فاكرة
هم في المدرسة
قلت لها وانا
قالت لي
انت خليكي لو مش عايزة مدرسة اقعدي في البيت وابقى ساعدي دولت
ودولت دي هي الشغالة
بابص لقيت دولت جنبي بتبتسم واسنانها كلها باينة من الودن للودن
جريت زي الولد بتاع هوم الون وانا باصرخ
لااااااااااااااااااا
حاصحى بدري حاصحى بدري
ومن يومها ولغاية الكلية
مفيش مرمغه على المرتبة
مفيش قفلة عين على الفاضي
لان كان عندي يومها امتحان و اللي اخذ احسن نمرة هي مش انا
يعني مستقبلي كان قرب يضيع
يالا علشان لازم انام بدري
باي

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

علامة الاذن التيسير

يجب التمهيد لوجود برص في البيت

الانسان تاريخ