النسيان نعمة من نعم الله علينا

ذكريات 81

النسيان نعمة من نعم الله علينا

ولكن في ايام الامتحانات النسيان نقمة

طووووووول عمري بانسى

طووووووووول عمري باركز في حاجات كتيرة و انسى الحاجات اللي مش مهمة

8 سنوات

يعني لما انزل اشتري حاجة لمامتي من الشارع ايها اهم ، ان انا افتكر اللي طلبته مني والا اشوف اهم المجلات الجديدة لسوبرمان

10 سنوات

الاهم ان افتكر اني ارجع قبل الضيوف ومعايا العصير والا اشوف البوسترز الجديدة عند بتاع المجلات

12 سنة

اروح لخالتي على طول والا العب مع القطة اللذيذة الجعانة اللي مستنية مني االلقمة

يعني اسيبها تضايق من كل البشر مثلا

18 سنة

وربنا اراد ان اعرف ليه النسيان مصيبة وده كان يوم امتحان الرسم الهندسي اللي نسيت فيه المسطرة الخاصة التي الجميلة اللي من غيرها ما اعرفش ارسم و مفيش واحد بيجيب اتنين تي في يوم الامتحان علشان يديني واحدة

كل سنوات الكلية

- على الاغلب في يوم الامتحان الصبح كان لازم لازم تلاقوا واحدة بنت سايقة عربية تويوتا في الاسكندرية على سرعة 100 كيلو ويتغرز في العربيات يمين و شمال و بتطلع على الرصيف رايح و راجع لانها نسيت الكالكيوليتور وخلوا بالكم على ايامنا ده مكانش من النوع اللي بيتباع في المكتبات ده حاجة كدة زي الاي بود بتاع الايام دي

- والا ممكن تلاقيني نسيت هو الامتحان كان 9 صباحا والا 3 بعد الظهر و اروح من الساعة 8 واستنى في الكلية في الشمس لغاية ما اللجنة تبتدي بعد 6 ساعات



كانوا اصحابي يضحكوا ويقولولي

حتفتكري انك اتجوزتي اقولهم اكيد ، الله ، امال هم بيلبسونا الدبل ليه

علشان الواحدة تروح بيتها والا كنا نسينا و رحنا على بيت اهالينا



طيب انا بقى ممكن انسى اني باسوق و ابص على الكنبة علشان اشوف الشنطة و اطلع منها الموبايل

ممكن انسى اني انا اللي باسوق وانا باتفرج على فتارين المحلات

والا انسى الاكل على النار عادي

ممكن وانا سايقة ومروحة على البيت الاقي نفسي مكملة لاخر الكورنيش وبعدين ارجع تاني الاقي نفسي جبت اخره من الناحية التانية

انسى ان انا رايحة لمامتي و الاقي نفسي قدام الكلية

كل ده مش مشكلة

المشكلة لما جبت اولاد

مش معقول ان انا اروح والاقي نفسي خفيفة واكتشف ان بنتي سايباها عند مامتي وهي عندها شهور

او اخد ابني وهو 10 سنوات النادي واقول له حاعدي عليك كمان ساعة بعد التمرين و اروح بعد ساعتين البيت عادي جدا ولما يسألني جوزي عن ابني اقول له هو لسة ما جاش واكتشف ان انا اللي حاجيبه و الاقيه جاء بعد ما اخد تاكسي

وبنتي وهي 12 سنة اخذنتها معايا دار للايتام و كنا مجموعة من الاصدقاء ولما خلصنا توزيع الحاجات ركبت العربية و سيبتها ولما اصحابي اكتشفوا ان انا نسيتها جابوهالي وانا من كسوفي قلت لهم مين قالكم ان انا عايزاها ، مش جايز اكون باسربها زي القطط



والا في رمضان لما قررت ان انا مش ممكن انسى اجيب بنتي من الدرس الخصوصي اللي كان عند واحدة من صديقاتها و رجعت البيت من غيرها كالعادة و لقيت ابني و زوجي واقفين بيساعدوا في التسخين للفطار و بمنتهي الصرامة و الحزم قلت لهم

امال فين البنت ، المفروض انها تساعد مش انتم وبصوا لبعض وقالولي

هي مش معاكي ؟؟

وكالعادة لقوني على سرعة 100 باحاول اوصل لبنتي و ارجعها البيت قبل المدفع ما يضرب

واصبح من علامات الاسكندرية المشهورة

كوهينور هانم بتجري بالعربية لان فيه حاجة ناسياها



لكن الموضوع اختلف تماما بعد سن الخمسة والخمسين

اكتشفت حاجة اجمل

ان انا دلوقتي ما بقيتش انسى





انا بانسى اني نسيت

تعليقات

إرسال تعليق

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

علامة الاذن التيسير

يجب التمهيد لوجود برص في البيت

الانسان تاريخ