ايام الشباب

ذكريات 83

ايام الشباب ايام جميلة بيبتدي الواحد مننا ياخد باله من نفسه
لازم ما يبقاش طخين
لازم يحافظ على شكله
وبالطبع و نتيجة الحركة الدائمة اللي كنت باتصف بيها مكانش ممكن اطخن ولكن بعد سن 14 او 15 ما تضمنش
المهم ان انا قررت اعمل ريجيم
ايوة ريجيم
وانا عندي 15 سنة
اساسا كان طول عمري رفع البوصة و كنت تريقة اخواتي ولكن لكل حلم نهاية
بدات اطخن و رحت ادور على ريجيم
الجيل الماضي ما بيحبش يسمع الكلمة دي
الريجيم
لا انت ممقوته
انت ضعفانه
ولكن بعد اصرار و نتيجة ان فيه واحدة طنط من اياهم قالت لمامتي ان انا طخنت
ما كدبتش خبر و جبت اول ريجيم وقع تحت ايدي
على فكرة في الستينات مفيش حاجة اسمها دكتور يخسس
ولا مجلات كلها عن الاكل الصحي
بالعكس ابلة نظيرة بتقول مفيش زي السمن البلدي يا ستات
مسكت ورقة الريجيم اللي مكتوب عليها 3000 كالوري
الصبح /
اربع قطع توست و جبنة و فواكه و خضر و شاي بالحليب ومش فاكرة الباقي
قلت يا منت كريم يا رب
الريجيم جميل
بعد كدة مكتوب
الفطرونة
ايه هي الفطرونة انا الصراحة ماكنتش عارفة بس لقيت اكل قمت كلت
مكتوب في الورقة
فاكهة او عصير و زبادي و مش فاكرة الباقي
الغذاء
صحن بطاطس محمرة و نصف دجاجة
الله هو ده ريجيم ده جمييييل
ده انا ممكن اعيش عليه و افضل اخس
المهم بعد كدة
العصرونة
محدش يسأل لان انا لسة ماكنتش عارفة الفطرونة
عصير و زبادي و مفيش مانع حاجة تانية
العشاء
الصراحة ما قدرتش اكمل العشا وكنت زعلانة لان كدة ممكن اخس
الحمد لله استمريت على هذا الريجيم كذا يوم و النعمة بانت علي و بقى وشي مدور وجميل و تختخت زيادة
وبعدين ماما مسكتني
انت عمالة تاكلي كتير ليه فيه حاجة مضايقاكي
ابدا يا ماما ده ريجيم
ريجيم مين يا ستي اللي طول النهار بتاكلي فيه
وريتلها الورقة
قالت لي دي
قلت لها ايوة انا بامشي عليها بقالي مدة
قالتلي يا بنتي الريجيم ده كان لباباكي علشان وصل وزنه لاكتر من 120 كيلو
وده علشان ينزل ل100 كيلو
رحت بسرعة على الميزان
الحمد لله الحمد لله
لقيت ان انا لسة ما جيتش ال 100
ودي كانت اخر مرة اعمل ريجيم
عارفين ليه
اكيييد عارفين

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

علامة الاذن التيسير

يجب التمهيد لوجود برص في البيت

الانسان تاريخ