وحشتني الحياة

وحشني اولادي واحفادي
وحشتني الدنيا
وحشني الجو اللي ماليان تراب
وحشني الوشوش الحرانة والعرقانة
وحشني المنادي اللي بيمسح قزاز عربيتي بخرقة
وحشني الولد اللي بيعدي الشارع بسرعة
وحشني الوشوش الشقيانة
وحشني اولادي
وحشني احفادي لما يناموا في حضني
وحشني لمة العائلة واحنا بناكل مع بعض
وحشني التعب اللي كنت باتعبه وانا فرحانة
وحشني ابتسامة الاولاد في النجع لما يشوفوني والصدق طالع من عينيهم
وحشني الحضن اللي كنت باخده واعطيه لكل اصحابي واحبابي
وحشني جيراني وقرايبي واخواتي
وحشني النرفزة على البياع اللي مصمم يفهمني انه مرخص الحاجة وهو واخد الضعف
وحشني صوت الترام وهو بيعدي على الفلنكات
وحشني السفر والقطر والمحطات
وحشني المواجهة والمناقشة والجدل
ايه اللي الكورونا عاملاه ده
خلتني صورة في التليفون
خلت صوتي يطلع من سماعة
صحيح كل نشاطي مستمر والله اعلم ان لولا الناس اللي مفحوتة بتعمل للناس التانية كل حاجة كانت الدنيا وقفت ولكن ربنا بعت ناس مخلصة جادة امينة شايلة عبء التنمية وانا مرتاحة في التكييف باكتب واتفلسف
وحشني القاعدة في النجع في المركز مع بناتي واولادي وهم بيسمعولي وانا باقول
وحشني كل حاجة
الحمد لله اللي ربنا مالي حياتي بجوزي حبيبي اللي مهون علي الغربة ومخليني حاسة اني مش لوحدة بس وحشني لما كان بيجي من برة وصوته يملا البيت ويسأل على الغذاء علشان جعان
وحشني لما ينام بالظهر من كتر الارهاق في الكلية والمحاضرات والاشراف والمشاريع والابحاث ويقوم من النوم مفرفش ومبسوط بيدور على حاجة حلوة مع الشاي
وحشني تعبي لما كان بيخليني انام بالليل
وحشتني الحياة

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

علامة الاذن التيسير

يجب التمهيد لوجود برص في البيت

الانسان تاريخ