الستة على الشمال تفرق

كلها يومين والستة تطلع على الشمال في عمري
الستين اللي كنت زمان فاكراه سن الناس الكبار والعواجيز
اتاري الستين دي كانها تلاتين مرتين
يعني محدش يقول لي انتي بقيتي ستين سنة
لا يقول لي انتي لتاني مرة تبقي تلاتين
ممكن رابع مرة ابقى خمستاشر مش حامانع
المهم ان الستين مشكلاته قليلة
النظر ضعف بس النظارة بتعوض
المجهود قل كله بيخلص بالكمبيوتر والانترنت والتليفون
الزيارات قلت بس الفيسبوك مخليك مع الناس كلها
انواع الاكل اتغيرت بس الطعامة هي هي ربنا يخلي الفاكهة والشكولاتة
صحيح ما بقيتش اقدر اقرأ زي الاول لكن بقيت ادرك الحاجة اسرع
العشرات الستة اللي مرت علي ما عدتش سهلة ولكن كانت بتسهل علي السنوات الجاية
صحيح ما قعدتش كتير في مدرسة واحدة وما عنديش ناس فضلوا معايا من حضانة لكن عندي من كل مدرسة قعدت فيها ولو ستة شهور اصحاب بيحبوني وباحبهم وفاكرني
صحيح ما فضلتش في نفس الشغل بحيث اترقى وامسك حاجة كبيرة لكن كل شغلانة اشتغلت فيها طلعت منها بخبرة واصدقاء وتركت فيها جزء مني
صحيح ان انا كبرت في السن بس حكمة السنوات ساعدتني اكون طفلة بس اروبة
اتمنى من الله انه يكون قبل مني السنوات اللي فاتت الخير منها ويعفوا عن اخطائي
اتمنى من الله ان مد في عمري انه يكون كله خير له ولخلقه علشان يكتمل رضاه عني
اتمنى من الله ان يديني الخير في اسرتي واولادي واحفادي وانهم كلهم يكونوا خدام في كون الله
كل سنة وكل الناس بخير ويعطيكم العافية

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

علامة الاذن التيسير

يجب التمهيد لوجود برص في البيت

الانسان تاريخ