انا كنبة انا كنبة انا كنبة

ماذا يقول حزب الكنبة
- سيبوهم يشتغلوا ويصلحوا البلد
- عرفنا ان فيه ثورة كفاية بقى خلوها تعمر
- ما هم قالوا حيمشوا في يونيو استنوا لما يونيو ييجي
- الجيش هو عماد البلد من غيره تقع
- الدنيا بتولع لما الناس دي بتنزل الميدان
- هم فاكرين ان شوية العيال اللي واقفة تمنع رئيس الوزراء من الدخول لمكتبه دي حتمشي البلد كلها
- الاعتصامات دي بتخلي البلطجية تيجي وتعمل بلاوي مفيش داعي للتجمعات دي
- حرقتوا تاريخ البلد بحاله منكم لله
- اللي ينزل عايز يموت يستاهل اللي يجراله

وتسأله
- انت عارف هم واقفين ليه ... لأ
- انت عارف طنطاوي والمجلس الاعلى عايزين ايه من البلد .... لأ
- انت عارف ان لو الثورة نجحت يبقى ممكن نحاسب القادة على ما فعلوه ويمكن حبسهم
- انت عارف ان الثوار عمرهم ما بدأو اي معركة في السنة اللي فاتت كلها
- انت عارف ان التحرير ده مش بتاع الجيش ولا الشرطة ده بتاعنا احنا
- انت عارف ان الشرطة لو استعادت شراستها فمش حتلاقي ناشط سياسي واحد في الشارع
- انت عارف ان الخنوع والخضوع دول اسهل بس الثوار اختاروا يموتوا عشان تقدر تتكلم
- انت عارف ان السياحة مضروبة عشان البلطجية اللي الشرطة والجيش مش عارفين يلموهم من الشوارع وان البلطجية دول اللي رماهم في الشارع هم البوليس
- انت عارف ان الجيش دلوقتي بيجيب البلطجية وبيلعب لعبة البوليس بس بغشومية الجيش

شوية العيال اللي واقفين حاطين عمرهم على ايديهم عشان خاطرك انت وللاسف كمان مش عاجبك
انا لما قامت الثورة كنت باقول للشباب اهدوا شوية عشان الدنيا تمشي واللي عايزينه يتحقق وكانوا بيقولولي مش حيتحقق لو هدينا وكل اللي انجزته الثورة كان بضغط من الشارع ولما الضغط حيوصلنا لقمة الهرم في الفساد بدأ الجيش يظهر نابه الازرق ويتلوى كالحية ولو لها الف رأس فنحن لا نهاب الموت
وعلى راي اللي قال الجيش اقسم يحمي ممتلكات البلد والكنب من الممتلكات فلذلك كل واحد قاعد في بيته لما يدخل عليه واحد يقبض عليه والا على مراته ويسحلها يبقى يقوله
انا كنبة انا كنبة انا كنبة

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

علامة الاذن التيسير

يجب التمهيد لوجود برص في البيت

الانسان تاريخ