النزعة الوطنية

في انجلترا ايام الحرب العالمية كان الانجليزي ما يشتريش الا انجليزي يعني الطماطم المصري بربع الثمن تتساب تبوظ وياكل نصف كيلو انجليزي ولا اتنين كيلو مصري لانه بيقوم اقتصاد بلده
انا كنت باحسدهم على كدة لما عرفت الموضوع ده من ناس كانت عايشة في انجلترا وقتها كنت اقول احنا بنشتري الاجنبي بضعف الثمن والمصري نسيبه
لكن كان المشكلة في جودة المصري ساعات
بس لقيت ان البياع اساسا بيبيع لي المستورد وبيزايد علر المصري ويقول لي عن انه احسن واجود وده لان هامش ربحه في الغالب اكثر
الايام دي انا مبسوطة جدا من النزعة الوطنية بتاعة اشتري انتاج بلدك واقتناع الناس بكدة والمطلوب كمان نحسن من جودته علشان البياع ما يلاقيش حجة ويخفي المصري من قدامي
لازم نفضل نحب بلدنا ونفضلها على العالم كله
لازم المصري يبقى هدفه ان المنتج المصري يبقى احسن منتج في العالم
نفسي اشوف طوابير على المصري وجنبها الاجنبي واقف حاله لاننا عايزين ندعم اقتصادنا واشعر ان المصري وطني لبلده اكتر من الانجليزي

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

علامة الاذن التيسير

يجب التمهيد لوجود برص في البيت

الانسان تاريخ