تأثير الفن على البلاكارات

مذكراتي 85

انا فنانة ، وفنانة كبيرة ، كبيرة قوي
ده اللي باقنع بيه نفسي لما الاقي نفسي غير منظمة و مهرجلة و مش مركزة
انا لما اتجوزت و عاشرت نوع تاني من البشر
طبعا انا كنت فاكرة ان انا الطبيعية ولكن كلما مر علي الزمن اكتشف ان انا و اهلي من المريخ غالبا
السيدات المصريات معظمهم مرتبات يقدسون الحياة الزوجية و كل واحدة بتعرف تمسك مصروف وتعمل جدول وتعرف ايام الاسبوع وايه اللي موجود في الدواليب وبتسرح شعر بناتها وكل يوم تعمل سندويتشات للاولاد
المهم مش حنخش في تفاصيل انا زوجة كويسة و الا لأ لكن كنت باتعقد من اخت جوزي لأنها منظمة جدا جدا وعارفة مكان كل حلجة و مرتبة الدواليب بحيث تعرف لبسها كله و مش بتلم صيغتها و اكسسواراتها من المطبخ و الحمام
كنت مسافرة في رحلة لأمريكا و كان بنتي صغيرة و جميلة و انا كل ما ألاقي لبس حلو اجيبهولها
بعد ما وصلت من السفر سألتني اخت جوزي جبتي حاجات حلوة لبنتك من امريكا ولما عرفت ان انا جبت الحاجات الجميلة قالت حاجي اشوفها
انا طبعا لازم اطلع مرتبة لها فقلت يا بنت لمي الحاجات في اكياس ووضبيها قبل ما تيجي و ما كدبتش خبر و جاءت وراحت تبص
رحت جبت كيس قلت لها دول فساتين و لبس لسن سنتين
واول ما تشوفهم اروح قافلة الكيس و اعقده زي ما باعمل في السوبر ماركت و هوب .. ارميه في البلاكار (الدولاب العالي اللي بيتحفظ فيه اللبس) الصراحة زي بتوع السلة الثلاثية من بعيد
وبعدين اجيب الكيس التاني و اوريهولها وبعدين اقفل وهوب
وهوب
وهوب
وانا فخورة اني منظمة بحيث الاكياس كلها محطوطة في مكان واحد و الأهم ان انا عارفاه
اخت جوزي في نص العملية قالت لي كفاية مش حاتعبك اكتر من كدة
اصلي بالطريقة دي حاتعبك جامد
قلت لها ليه انا مش تعبانة انا منظمة كل حاجة
قالت لي : اصل حتضطري تنظمي البلاكار بعد ما أمشي
قلت لها اكتر من كدة
ما انا منظماه
بصوت عالي اخت جوزي قالت لي
هو ده النظام
وراحت سايباني وماشية
وكان وقتها نفسي اروح اشوف البلاكار عندها شكله ايه
بعد فترة طبعا عرفت ان النظام بيكون ان الحاجة تتطبق وتتحط فوق بعض مش في اكياس و هوب ترميها

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

علامة الاذن التيسير

يجب التمهيد لوجود برص في البيت

الانسان تاريخ