جدو حول العالم



ذكرياتي 73
الاسماء تدل على الشخصيات و على الاسر فالاسرة اللي اسمها مجعلص تبقى اسرة مشهورة و اللي اسمها عادي محدش بيحس بيها وعلى ايام زمان موضوع الاسر ده كان مهم جدا
ابن مين و مين خاله
ويقعد والدي ويحكي عن الاسرة و ازاي العمودية في الاسرة من القرن الكام و ان جده هو اللي اسس القرية كلها و مامتي تحكي عن الشارع اللي اسمه على اسم جدي و املاكه في الشارع
وانا اسمع و انبسط ولكن دي مش حكاياتي مع اولادي دلوقتي لان الدنيا اتغيرت و المدارس مليانه ناس من اسر ما تعرفيهاش و جدهم مش قائد طابية على راي شويكار
انا بقى طول عمري ما كنتش باتكلم عن عائلتي مع اصحابي بدون داعي و لكن في مرة لقيت واحد صاحب اخويا الصغير بيقول لي يا بختك !.... جدك كان رحال
انا سمعت من مامتي ان جدي كان عنده مراكب و كان اتجوز واحدة من تركيا و احنا من سلالة تلك السيدة الجليلة و لكن حكاية جدي الرحال دي جديدة
قلت له :
كان بيسافر كتير فعلا لان كلمة رحال كانت تنفع مع قصص السندباد اللي ما سمعتوش عنها حاجة و اللي لازم تتعمل كارتون لحسن في الاخر الصهاينة حيقول للاجيال الجاية انه يهودي و هو اللي اخترع البوصلة وكلام من اللي سينما هوليود بتسوق له
بس صاحب اخويا كان معجب جدا بجدي لسبب مجهول انا كان نفسي اعرفه
واخويا الصغير بطبيعته كتوم بالتالي كلمة ورد غطاها و انا مش عارفة اطلع منه سبب اعجاب صاحبه بجدي
المهم في يوم دخلت الاوضة وانا جايبة العصير لاخوبا وصاحبه ولقياهم واقفين قدام بوستر (صورة كبيرة ) متعلقة على الحيطة و عليها فرقة الاسموندس osmonds
ودي فرقة مشهورة على ايامنا في الستينات و كانت عاملة ضجة في امريكا و لقيت اخويا بيكلمه على الفرقة دي و الشبه اللي بيننا وبينهم واكتشفت سبب حب صاحبه لجدي
اخويا فهم صاحبي ان جدي
osman
المهم انه فهمه انه كان بيسافر العالم كله وانه بيتجوز من كل بلد واحدة و ان الامريكانية هي اللي جابت الفرقة دي وهم علشان كدة قرايبنا وعلشان كدة شبهنا و الولد مقتنع جدا
خصوصا ان اسم كوهينور ده اسم مش عادي وغالبا اقنعه ان انا من الست الالمانية لان كان فيه اقلام الماني اسمها كوهينور في السوق ودي كانت بداية قصص جدي الرحال اللي كنت باحكيها خلال حياتي لاي حد يسالني عن اسمي وسبب تسميته
خصوصا ان عثمان باشا من مؤسسي الدولة العثمانية فالعملية ممكن توسع معايا جامد و اطلع قريبة محمد على بقى و يطلع المماليك اتقتلوا على يدي و كلام من ده

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

علامة الاذن التيسير

يجب التمهيد لوجود برص في البيت

الانسان تاريخ