للآخر

 للآخر

كنت من صغري معجبة جداً جداً بسوبرمان حتى انه كان مثلي الأعلى لولا بس انه كان بيطير ويقدر ينظر عبر الحوائط ولا يخترقه الرصاص وبإمكانه تحويل الفحم الى ماس ويسمع لأكثر من ميت متر لكنت بقيت أنا سوبرمان والقاسم المشترك بينا هو مساعدة الناس وانا باموت في أني أساعد الناس واحصل على كلمة 'عشتي ' اشكرك مرسيه اول اي كلمة تنم عن الرضا وكانت تلك الكلمات تشعرني بوجودي
مرت الايام ودخلت الكلية وكان معايا عربية اروح الكلية وارجع لمامتي على بالليل
ماما : إيه اللي. أخرك
انا: أبدا واحدة أغمى عليها
ماما : تعرفيها
انا: لا
ماما : وبعدين
انا: مانا كنت عايزة أوصلها بيتها
ماما : تعرفيه
لا
ماما : وبعدين
مانا دورت على حد من أصحابها عشان يعرفوني الطريق
ماما : تعرفي حد من أصحابها
انا: لا
ماما : وبعدين
انا: عرفت ألاقي حد من دفعتها
ماما : هي مش دفعتك
انا: لا
ماما : وبعدين
انا: أخذتها ورحنا لبيتها طلع في حتة بعيدة قوي
ماما : حتة تعرفيها
انا: لا
ماما : وبعدين
انا: وصلت لمكان ما ينفعش العربية تدخله فوقفت ودورت على حد يساعدني عشان نشيلها
ماما : وهي ما تمشيش ليه
انا: ما هي تعبانة وبعدين لقيت واحد في محل قلت له شيل قصادي وحطيناها على كرسي وشيلتها
ماما : واللي معاكي ما ساعدتكيش ليه
انا: دي كانت بنت ما تعرفي تشيل
ماما : بعني انتي اللي راجل وبعددددييين
انا: طلعتها للبيت بس باباها مكانش موجود
مسافر
انا: لا متوفي فقلت لمامتها لازم توديها لدكتور ، تعرفي واحد قالتلي لا يابنتي
ماما : وبعدين
انا: قلت أخذها للدكتور بتاعنا
ماما : وبعديننننننننننن
انا: استنيت لما جه اخوها وأخواتها ورحنا سوا للدكتور
ماما : ولما اخوها موجود ماياخذها هو
انا: ما هو ما يعرفش الدكتور بتاعنا
تبدأ نبرة أمي في الارتفاع
ماما : وبعددددددددددين
انا: أبدا رحنا للدكتور وسيبتهم ورحت أجيب لهم اكل
ماما : انتي اللي تجيبي الاكل ، ليه ما هم كلهم معاها
انا: لا ما هم قلقين عليها وجبتلهم غذا وبعدين استنيت لما يكشف الدكتور عشان اطمئن عليها
ماما : هو انتي تعرفيها
انا: لا يا ماما مانا قلتلك من الاول معارفهاش
ماما تتحول الى الرجل الاخضر وتجري ورأيا في البيت وهي بتقول لي
هو انتي ماتعرفيش أمتى توقفي لازم تجيبيني للآخر
وانا مش عارفة ليه بس يعني كنت أسيبها تروح هي وأخواتها واخوها وأمها لوحدهم
All reactions:
حسناء زيتون

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

علامة الاذن التيسير

يجب التمهيد لوجود برص في البيت

الانسان تاريخ